Sabah Day 02( 05 04 2009)

Awal2 pagi dah bangun...kat cni terang berderang kul 7am...aku nak kepulau harini...hari ahad ni, kat KK ada pasar gayah tak silap la...jual barangan kraf tangan..aku tak berkesempatan nak p memandangkan pulau2 memanggil namaku(yerla tu)...

Sampai kat Jeselton Port, ramai agen2 yg terpekik2 promote derangnyer pakej...pening gak nak pilih...blur aku..memandangkan zilz dah berpengalaman, aku follow jer minah nie..aku amik pakej agen Apparu...p Pulau Mamutik dan Pulau Manukan. Ada 1 lagi pulau aku tak p, Pulau Sapi..sbb pulau tu ramai org...pakej mula2 tu RM17(1 pulau je) + RM 10 (tambah 1 pulau). tp dapat kurang RM 15 without snorkel equipt..aku heran tol dengan agen2 nie, letak jerla harga RM 15..kan senang..tak payah nak tawar2...p bli ikan blis pun mcm tu..letak harga sekilo RM35, tp leh kurang smpai RM 17..ape2 je la..nak naik bot tu kene bayar fees port(RM 6 seorang), dah smpai pulau, kene bayar pulau fees (RM 3 for all pulau dalam 1 hari).

Seram gile naik speed boat nie..org yg bawak tu, errr...mabuk aku dibuatnyer...sian zilz...bila smpai pulau mamutik, wah, excited nampak anak ikan2. aku bagi makan roti kat gigi2 air je...zilz la berani, bagi ikan kat dalam air..dalam kul1130 am, kitorg p bertolak ke manukan..sblm b- tu, call agen, dia akan dtg amik kita..cantik sgt pulau ni...tp mak aih, panas giler..smpai manukan, kat jeti tu byk ikan besar2 and cantik2..aku terus melekat kat jeti tu bagi ikan makan..smpai zilz kata ko tak nak ker melawat tpt lain...tgh panas terik giler nie... hahahah...syok punya pasal...aku tak berani nak masukkan kedua2 belah kaki..masih berkeadaan fobia...

Then kitaorg p di sebalik pulau..ada batu2 kat cni..and ombak pun agak kuat. seram gak aku...kat cni byk batu karang yang dah mati terdampar di tepi pantai..kat area cni redup gak la...mostly kat pulau2 ni ada chalet, tp tak tau la berapa harganya...tak sempat nak tanya...agak2 dalam kul 12 lebih tu, kitaorg lunch...kitaorg bawak bekal dari umah.sbb zilz kata makanan mahal sket kat cni..nasi goreng yang zilz buat...hehehe...ape yg best kat pulau ni, byk tpt2 duduk disediakan..tp biasala, pelancong pun ramai...so kene la cepat2 amik tpt duduk tu. yg tak sedap mata memandang tu, sedia maklum jela..aktiviti berjemur..pas makan kitaorg pun balik...bila dah ptgni, ombak agak kuat..seram gak...

No comments:

Post a Comment