Honeymoon~Day 2

Aktiviti hari kedua ni awal pagi. So kul5.30am dah kene bersiap and kul6 bfast. Perjalanan ke Kandy mengambil masa 3-4hours ikut keadaan. Kat sana, had laju adalah 70 km/j. Ngantuk gile aku. tp scenery on way ke Kandy sgt menyejukkan mata. Mmg btl la kata tg aku..byk sentimental value. Mmg sesuai utk pasangan bercinta and baru berkahwin mcm kami.

Aktiviti kami hari ini

1. Henry Batiks. aku ingt malaysia ngan indonesia je yg ada batik. tp kat sri lanka pn ada..cuma corak dia lebih kepada culture mereka like gajah, burung merak etc la. dari segi fabric, mereka gunakan cotton sri lanka. mcm kita ada cotton and silk.


Proses buat batik yang complex. Nak hasilkan byk warna, kene letak satu persatu.kene wax, then rendam, kering, letak lagi warna and ulang2..sbb tu kebanyakan batik dia ada 2 warna...Putih atau hitam sebagai warna tanah and 1 warna utk corak. Disebabkan proses yang complex, harga kat batik kat sini little bit pricey rather than batik malaysia.


2. Pemuliharaan gajah.
Memandangkan kami btl2 nak ada sentimental value, aku dipaksa naik gajah. Harga utk naik Rp 6,000 and tips penjaga gajah dan tukang amik gambar atleast USD2. Berdebar beb...peluk kuat2 husband aku. dalam ati, nasib dah kawen.kalo tak kawen, mampos aku taknak naik.sbb scary giler..aku ni otak negetif je...dok mikir tetiba gajah tu naik minyak ke, mengamuk ke..errr...tp gajah aku bernama Jumbo, 20 years old, female, sgt2 behave.pandai posing..lepas turun dari gajah tu, terkengkang jap...sengal sey, walaupun setengah jam je round2 kampung, tp otot2 sume bergegar.dh la beralaskan kain je...bulu gajah kasar plak tu...gatal..gelak husband aku.
Muka cuak, Senyum tak ikhlas. We don't want to get wet

3. Kandyan Spice Garden
Masuk free, tp promote bli barang2 ayurvedic, mahal giler.Most of spice sama je kat malaysia. Cuma mereka ada Safron!

4. Shopping
Kat sini saree, shawl mmg mahal. So just browse jela. So kami decide bli t-shirt Sri Lanka sbb murah. Rp 300 je. ape lagi, memborong la kami.

Kat luar kedai. Tg aku suh aku join, tp aku tak de kekuatan..ular tu beb, kene patuk, mati serta merta. husband aku je berani. Kene bagi tips yer

5. Souvenir

6. Lunch - Senani Restaurant. Ramai pelancong makan kat sini. Sebelah meja kami, org arab blh cakap indonesia. borak kejap je memandangkan dia dh already finish. So romantik atas bukit, sejuk and nampak view tasik. i said to my husband, if we have candle light dinner much more better. ;P . byk giler lauk..tak terhabis kami makan.


7. Temple of Tooth.
Husband aku je boleh masuk. Topi and scarf tak blh pakai. So aku ngan Tg round2 kat luar temple. actually temple ni adalah istana lama. Rupa2nya dulu kala, ada raja kat sri lanka. Temple ni masih dijaga dan dikunjungi penganut buddha sbb ada tokong dalam istana ni. sebelah kanan temple ni ada org jual bunga teratai utk wish pada buddha. sebelah kiri, ada tasik yang dibuat oleh maharaja. tengah2 tasik ada pulau kecik.


8. Gems. Mendiang Puteri Diana bli cincin di Sri Lanka. Sri Lanka adalah pengeluar gems terbaik dunia. Husband aku ckp, nak bli diamond kita kene p Africa la mcm nie...i said, i just follow. Kumpul fund yer!
Melilau mata aku. Bli gems mesti ada certificate utk pastikan gems yang dijual adalah asli. Certificate from Gov of Sri Lanka. Bersemangat menerangkan kat aku.. Bayangkan kami masuk tpt ni waktu terang menderang, keluar je gelap gelita...almost 3hours kat sini

On way balik ingat nak singgah restaurant tp memandangkan aku dah exhausted, terus balik hotel and sleep. "tak terasa lapo kn sbb dh memborong gems kan" said my husband

No comments:

Post a Comment