Selesema

Sekarang ni musim tak menentu. Ramai yang dilanda selesema, batuk dan demam. Yang paling merunsingkan bila anak aku yang kene. Waktu malam marathon dgn mak mertua aku menjaga tasneem. Maklumlah 1st time dia kene sakit. Tasneem kene sesema ni disebabkan jangkit dgn nenek andak dia yang demam masa majlis hari jadi pakcik haikal dia. Ada 1 mlm tu aku tak tdo semalaman. Tasneem tak blh bernafas je, terus dia menjerit dan melalak. Nasibla mama dia tak de sakit jantung. Kalo tak, kene heart attack. Mana tak nya, tgh2 tido tetiba ada org menjerit. Mau tak terkejut. Puas aku sedut2 hingus dia tp tak gak keluar. Kruk krak kruk krak kat kerongkong dia. Sian aku tgk. Makanya aku letak kunyit kat hidung dia. Nak ke klinik, kata orang tak elok bagi baby makan ubat. sbb dia masih lagi bawah 2 tahun. So bertabahla mama nya melayankan demam budak kecik ni. Selain tu, aku sapu kan vick di dada. Walaupun kuning, tp kuningnya tak meninggalkan kesan dihidung selepas dicuci. Mcm magik plak.


Satu lagi petua, campurkan kapur dan limau nipis di dada. Atau bakar bawang putih utk hilangkan sesema. Kalau cara moden, sapukan minyak yu yee cap limau kat dada. Bila baby batuk, tepuk2 kat dada dia di tulang serangka kat area paru2 dia untuk melonggarkan kahak baby. Petua ni aku dapat dari kawan2 kat opis yang dah berpengalaman. Petuani derang kata dapat dari fisioterapi. Tp kene buat semasa baby batuk, dan sebelum minum or makan. sbb takut plak susu atau air masuk ke paru2 baby. Kalo baby dah makan atau minum, kene tunggu sekurang2nya 1 jam. Paling elok buat waktu pagi2 selepas bangun tido. So far aku buat, sesema tasneem makin baik. Yang tak baiknya, aku pulak dijangkiti sesema batuk dan demam. Dah anak beranak demam. Adakah ini dikira rindu bertamu di Los Angeles?

Gara2 kes ni aku dah kehilangan berat 1kg ni!


2 comments:

  1. long, water roux tu, busu buh suma je, x timbang pun. Mls nk simpan, nnti akhirnya d buang. Jd buh je semuanya, pas tu adjas kuantiti air je. Benarnya x de mslh. Klu doh terlembik, buh sikit tpg.

    ReplyDelete
  2. ooo gitu...nak buat la esok. esok cuti p klinik cucuk tasneem. Malas nak amik time off. Budak ni bukan blh predict perangai dia. Kang nak ngempeng tak dapat, mengarok masak opah nak jaga dia

    ReplyDelete