Kek Kukus Asam Manis


Resepi ni aku amik dari blog kak azlita. Kebanyakkan resepi yang dia tulis menjadi. So memandangkan semalam cuti dan hobi aku skrg suka 'membaking', ape lagi, jom kita kongsi resepi. Kek ni mudah dan sedap juga rasanya. Manakan tidak, tinggal 5 keping je utk aku wat minum ptgni memandangkan husband aku dah belasah hampir 2/3 kek ni smlm. Aku buat setgh adunan dari resepi asal

Bahan-bahannya


160 gm butter
125 gm gula kastor
150 gm tepung naik sendiri (memandangkan tepung ni tak de, aku amik 250gm tepung biasa campur dgn 1 sudu besar baking powder, ayak. Kemudian, timbang balik, ayak, balance simpan)
3 biji telur (1 biji guna Gred A, 2 biji Gred B ~ nak abiskan stok telur)
1/2 sudu teh esen vanilla
50 gm kepingan asam manis ~ dipotong halus (aku ramas2kan)

Sediakan loyang berukuran 8 inc (aku guna loyang cheesecake memandangkan ini je yang ada)
Sapukan mentega pada loyang dan alas dasar loyang dengan kertas kek (aku guna minyak jagung sapu disekeliling loyang)

Panaskan kukusan dengan api yang besar. Pastikan air kukusan byk ye memandangkan nak mengukus ni mengambil masa yang lama.
  1. Pukul mentega dan gula hingga sebati
  2. Masukkan telur satu persatu dan terus memukul hingga rata
  3. Tambahkan esen vanilla dan teruskan pukul
  4. Akhir sekali masukkan tepung dan asam manis
  5. Tuangkan adunan yang telah siap ke dalam loyang
  6. Tutup loyang dengan kepingan aluminium foil
  7. Kukus kek selama 1 jam dengan api yang besar atau sehingga kek di masak dengan sempurna (aku kukus 1 jam 15 minit : -1 jam pertama api besar, 15 minit kemudian api kecik)
Selamat mencuba!Kek ini sedap dimakan waktu ptg sambil tgk running man.

No comments:

Post a Comment