Melawat Istana Negara Lama

Sabtu lepas, 23.02.2013 kami berlima melawat istana negara lama yang terletak di jalan istana. Aku, tasneem, mak aku, mak mertua, 2 orang adik ipar aku, intan dan wan. Masuk dikenakan bayaran. Untuk kanak-kanak dan budak sekolah tidak beruniform RM3. Dewasa RM5. Total RM23. Perjalanan bermula dari pintu masuk ke kediaman rasmi agong. Tempat kediaman tidak boleh ambil gambar dan mmg ada org jaga aka penjaga istana. Masuk kene bukak selipar dan disediakan plastik utk carry selipar masing2. Masa sampai ni dalam pukul 12.50pm. Nak kul 1 dah. panas terik ko. terpaksala, dah ada anak, kene tido kan dulu, dia bangun baru kita blh jln. kang tak pasal2 dia mengarok. Tu pun dia dh wat perangai kat balairong seri. Tak pasal2 suara dia sorg bergema dalam balairong seri. Ingt selepas melawat nak makan ikan bakar belakang istana. Memandangkan panas, terus ke midvelly. Maklumla, anak aku kan puteri lilin. pantang panas.

Di balairong seri boleh amik gambar. ada pameran raja kita iaitu koleksi peribadi Yang Dipertuan Agong skrg. Pameran ni tak tau la sampai bila.

Pintu Istana. Dulunya ada la kuda. Tp skrg jadi pintu masuk bli tiket

Gembira dapat carry oleh pakngah dia. Teringat Papa la tu

Muka ketat

Pending

Tak ingt

Baju permaisuri ye. 

Singgahsana. intan, aku dan tasneem, nenek, opah


Luar Istana. Panas terik. Anak aku dah merengek. Ternampak famili cina selamba tgh2 terik bergambar kat taman bunga. tak sanggup aku.


Belakang tu adalah kediaman rasmi agong. Tak boleh amik gambar, kita amik gambar jauh2.

End of lawatan, lunch di popeye midvelley. Terpusing 3 kali nak cari jalan exit. 2 kali pusing cari jalan keluar ke kl. Kelako!

No comments:

Post a Comment